logo

Dawna historia...kolejka na Świnicę


W 1902r. We Lwowie ukazała się broszura pt. „ Projekt wstępny kolei lokalnej, wązkotorowej z Zakopanego pod Świnicę systemem mieszanym (adhezja i zębnica)” - Waleryana Dzieślewskiego inżyniera cywilnego.

 

Projekt przewidywał budowę naziemnej kolejki parowej, od Zakopanego na Przełęcz Świnicką, następnie ulicą Jagiellońską, Chałubińskiego do Kuźnic, gdzie byłaby stacja. Następnie przez Dolinę Jaworzynki na Kopę Magury, gdzie miałaby mieć miejsce stacja „Rudy” i dalej na Halę Gąsienicową. Tam miała wg planów powstać stacja „Hala”. Kolejną stacją miała być stacja Liliowe i stąd południowymi zboczami Skrajnej i Pośredniej Turni do stacji Świnickiej Przełęczy na wysokość 2050m.

 

Długość trasy miała wynosić 12 km, prędkość pociągów miała wynosić 8 km/godzinę. Czas jazdy w jedną stronę wynosiłby wówczas 1,5 godziny bez postoi na stacjach pośrednich.

 

Twórca projektu W.Dzieślewski proponował:

„Stacya otrzyma większy budynek murowany, jako poczekalnię, w którymby podróżni mogli wygodnie się rozgościć, pożywić, a z rozwojem przedsiębiorstwa i za mierną cenę przespać, gdyż albo tu końcowa stacya rozwinie się na budynek o charakterze hotelowy, albo obok stanie drugi osobny budynek hotelowy.”

 

źródło:

To i owo o Tatrach, Tom 2, Aleksy Siemionow.

 



Copyright nieznanetatry.pl &GÓRY